ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΑΣΠΕΡΓΚΕΡ
Το σύνδρομο Άσπεργκερ είναι μία αναπτυξιακή διαταραχή
των παιδιών που εμφανίζεται νωρίς ( 2-6 ετών) , αλλά δε λείπει και από τη
μετέπειτα μαθητική ηλικία του παιδιού.
Σε δύο εκδηλώσεις του σχολείου μας ( 1ο
Γυμνάσιο Σητείας) για τις μαθησιακές δυσκολίες η κ. Αλίκη Τζεν, Αντιπρόεδρος
της Ελληνικής Εταιρείας Δυσλεξίας είχε αναφερθεί και τόνισε το σύνδρομο αυτό (
29.10.08 και 17.12.08).
Συνοπτικά το σύνδρομο Άσπεργκερ αποτελεί μία διαταραχή
με τα εξής συμπτώματα: αφηρημάδα, περίεργη και ιδιόρρυθμη συμπεριφορά (: φιλίες
με συγκεκριμένα ενδιαφέροντα, ασυνήθιστες στάσεις σώματος και χειρονομίες), αποδιοργάνωση της σκέψης και της εργασίας,
υπερκινητικότητα, υπερδραστηριότητα, απροσεξία, βίαια ξεσπάσματα θυμού, άγχος,
κατάθλιψη κ.ά. Βεβαίως τα συμπτώματα
αυτά δεν μας παραπέμπουν οπωσδήποτε στο σύνδρομο αυτό. Αλλά είναι ενδείξεις,
τις οποίες θα πρέπει να τις διερευνήσουμε. Δεν είναι τυχαίο ότι αρκετά παιδιά
με υψηλό δείκτη νοημοσύνης έχουν αυτήν
την αναπτυξιακή διαταραχή. Τα αίτια είναι πολλά και άγνωστα. Ενοχοποιούνται
κυρίως ανωμαλίες στην ανατομία του εγκεφάλου.
Η διάγνωση δεν είναι εύκολη. Απαιτούνται ειδικοί.
Ειδικά τεστ προσοχής, κοινωνικών δεξιοτήτων, ελλειμματικής προσοχής , άγχους,
ιδιόρρυθμης συμπεριφοράς κ.ά.
Η θεραπεία του συνδρόμου Άσπεργκερ έχει σχέση με τη
διάγνωση. Όσο πιο νωρίς διαγνωστεί το σύνδρομο, τόσο πιο αποτελεσματική θα
είναι η θεραπεία. Ωστόσο, αν και το σύνδρομο θεωρείται μη ιάσιμο, με ειδική
θεραπεία μπορεί να αλλάξει: η συμπεριφορά , η διοργάνωση της σκέψης και να
αποκτηθούν κοινωνικές και άλλες δεξιότητες. Συνοπτικά απαιτούνται
συμπεριφορικού τύπου ψυχοθεραπείες. Για την υπερκινητικότητα και την κατάθλιψη μπορούν να χρησιμοποιηθούν φάρμακα
που χορηγούνται για τις ασθένειες αυτές. Πάντα οι ειδικοί θα μας καθορίσουν το
είδος της θεραπείας.
Το σύνδρομο Άσπεργκερ είναι μία αναπτυξιακή διαταραχή , η οποία δημιουργεί πολλά προβλήματα σε
παιδιά με φυσιολογική ή υψηλή νοημοσύνη.
Το κάθε σχολείο θα πρέπει να έχει ετοιμότητα στην
αντιμετώπιση τέτοιου ή ανάλογου περιστατικού ( π.χ. μαθησιακές δυσκολίες).
Συμβουλευτική παρέμβαση , λόγου χάρη, με ειδικά κέντρα και ειδικούς. Εμείς ως
σχολείο, έχουμε «ανοικτή γραμμή» με ειδικούς, όπως είναι η κυρία Αλίκη Τζεν, ο Σχολικός
Σύμβουλος Φιλολόγων κ.ά. Παράλληλα με την κατάλληλη στήριξη από όλους:
καθηγητές, συμμαθητές, γονείς τα προβλήματα περιορίζονται.
Απόστολος Τζίφας, εφημερίδα « Ανατολή» , σελ. 11 της
18.1.09, αρ. φύλλου 15984.