ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
1.
ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΦΟΙΤΗΣΗΣ: Κάθε μαθητής
έχει δικαίωμα να εγγράφεται στο
σχολείο και να παρακολουθεί τα διδασκόμενα μαθήματα. Στο σχολείο γίνονται δεκτοί και οι μαθητές που οι γονείς τους δεν έχουν νόμιμη διαμονή
στη χώρα, καθώς και αυτοί που δε διαθέτουν νόμιμα δικαιολογητικά, αρκεί να
έχουν εμβολιασθεί και οι γονείς ή κηδεμόνες τους να υποβάλουν υπεύθυνη δήλωση
για τα στοιχεία τους. Μέχρι την ηλικία των 16 ετών και ως τη Γ΄τάξη του
Γυμνασίου ( 9 χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση) οι γονείς έχουν υποχρέωση να
στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο, ειδάλλως διαπράττουν ποινικό αδίκημα ( ν.
1566/85). Τα σχολεία πρέπει να παίρνουν
μέτρα για να αποτρέπουν την εγκατάλειψη και να ενθαρρύνουν τη συνέχιση των
σπουδών από τους μαθητές.
2.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ. Οι μαθητές
που μένουν μακριά από το σχολείο πρέπει να διευκολύνονται από τη
νομαρχία ή από το δήμο της περιοχής τους για να πηγαίνουν στη σχολική μονάδα
που βρίσκεται πιο κοντά στην κατοικία τους ( μίσθωση λεωφορείου, ταξί κλπ). Το
μέτρο αυτό ισχύει και για τους μαθητές που μένουν σε απομονωμένους οικισμούς.
3.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΜΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗΣ. Κανένας μαθητής δεν πρέπει να γίνεται αντικείμενο διάκρισης
στο σχολείο, για το φύλο, τη φυλή, την εθνικότητα, την καταγωγή, τις
θρησκευτικές του πεποιθήσεις ή την κατάσταση της υγείας του.
4.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΠΟΥΔΩΝ. Η δωρεών εκπαίδευση για όλα τα παιδιά πρέπει να
συνδυάζεται με κατάλληλες σχολικές εγκαταστάσεις, έγκαιρο διορισμό επαρκούς
αριθμού εκπαιδευτικών, παροχή σχολικών βοηθημάτων και διεξαγωγή των μαθημάτων
σύμφωνα με το εγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Οι σχολικοί χώροι πρέπει να
παρέχουν ασφάλεια και να πληρούν τους όρους υγιεινής, με τακτική καθαριότητα
και αποτροπή περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην υγεία του μαθητή.
5.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. Οι
μαθητές που δε μιλούν την ελληνική γλώσσα πρέπει να διευκολύνονται από τη
λειτουργία τάξεων υποδοχής και υποστηρικτικών μαθημάτων με τη βοήθεια ειδικών
σχολικών εγχειριδίων. Τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες , πρέπει να
αξιολογούνται από τα αρμόδια κέντρα ( Κ.Δ.Α.Υ) και να έχουν κατάλληλη στήριξη
και δυνατότητα συμμετοχής στην εκπαίδευση σύμφωνα με τις κλίσεις και τις
ικανότητές τους.
6.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑΣ. Κάθε μαθητής πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό ως αυτόνομη
προσωπικότητα που έχει δικαιώματα και δυνατότητες. Η εφαρμογή της σχολικής
πειθαρχίας πρέπει να γίνεται με τρόπο που σέβεται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια ,
εξαντλώντας τα παιδαγωγικά μέσα σωφρονισμού, αποφεύγοντας το στιγματισμό.
7.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ, ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΑΠΟΨΕΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΛΟΓΟΥ. Το
σχολείο έχει υποχρέωση να ενημερώνει τους μαθητές για τα δικαιώματά τους και οι
μαθητές έχουν δικαίωμα έκφρασης των απόψεών τους ατομικά και συλλογικά. Ο
διάλογος και η συμμετοχή των παιδιών στη λήψη αποφάσεων για ζητήματα που τους
αφορούν πρέπει να είναι βασικό συστατικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
8.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΑ. Οι μαθητές πρέπει να προστατεύονται από κάθε μορφής
βία και προσβλητική συμπεριφορά.
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
1. ΔΙΑΒΑΖΩ ΚΑΙ ΓΡΑΦΩ κάθε μέρα σύμφωνα με τις οδηγίες του διδάσκοντα και τις απαιτήσεις του μαθήματος. Έχω τον απαραίτητο εξοπλισμό για κάθε μάθημα, π.χ. φόρμα για τη γυμναστική, βιβλία ,τετράδια και λοιπό υλικό για τα άλλα μαθήματα.
2. ΠΡΟΣΕΡΧΟΜΑΙ ΕΓΚΑΙΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΩΡΩΝ. Αποχωρώ από το σχολείο για σοβαρούς
λόγους και με την άδεια του διευθυντή του σχολείου.
3. ΑΚΟΛΟΥΘΩ
ΤΟΥΣ ΒΑΣΙΚΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ:
Ø
Προσέχω και συμμετέχω στο μάθημα
Ø
Ακολουθώ τις οδηγίες του διδάσκοντα
Ø
Σέβομαι τη διαδικασία του μαθήματος: δεν «
πετάγομαι», αλλά ζητώ το λόγο. Είμαι καλός συζητητής αλλά και καλός ακροατής (
δε διακόπτω άλλον , όταν μιλάει). Δε μιλάω στους διπλανούς μου.
Ø
Δεν κάνω το γελωτοποιό, ούτε πετώ
μικροαντικείμενα.
Ø
Δεν έρχομαι καθυστερημένα στην τάξη.
Ø Συνεργάζομαι με τον διδάσκοντα και τους συμμαθητές μου.
4. ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΜΜΑΘΗΤΩΝ ΜΟΥ. Ακούω τους καθηγητές μου. Ακολουθώ τις οδηγίες
τους. Σέβομαι την προσωπικότητά τους. Αποφεύγω την εριστική συμπεριφορά, τη
βιαιοπραγία και την επιθετικότητα προς τους συμμαθητές μου. Για κάθε σχετικό
πρόβλημα απευθύνομαι αμέσως στους καθηγητές μου , στον εφημερεύοντα καθηγητή
και στο διευθυντή του σχολείου.
5. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ
ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΕΥΡΥΤΕΡΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ. Δεν πετώ οπουδήποτε άχρηστα
αντικείμενα. Τηρώ τους κανόνες υγιεινής σε όλους τους χώρους . Κυρίως στις
τουαλέτες. Δε γράφω στα θρανία ή στους υπόλοιπους χώρους του σχολείου. Δεν
προκαλώ ζημιές και φθορές στο σχολικό κτήριο. Προσέχω, ώστε να μην προκαλούνται ζημιές, όπως σπάσιμο τζαμιών με
τις μπάλες.
6. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ
ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ( ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ Γ2/89/09-01-1990 ΥΠ.Ε.Π.Θ).
7. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΚΑΤΟΧΗ ΚΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ
ΚΙΝΗΤΩΝ ΤΗΛΕΦΩΝΩΝ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ
ΧΩΡΟΥ ( ΥΠ.Ε.Π.Θ 132328/Γ2/7-12-2006).
8. Η ΕΥΠΡΕΠΕΙΑ ΚΑΙ Η ΑΠΛΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΜΦΑΝΙΣΗ
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΥΝ ( ΠΡΟΕΔΡΙΚΑ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΑ 292 ΚΑΙ 293).
Κάθε Παρασκευή μετά το τέλος των μαθημάτων
θα γίνεται συνάντηση του 15μελούς συμβουλίου με το διευθυντή του σχολείου στο
γραφείο των καθηγητών.
Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΟΥ 1ΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΗΤΕΙΑΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΖΙΦΑΣ, ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ