ΜΑΘΑΙΝΩ ΠΩΣ ΝΑ ΜΕΛΕΤΩ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

( συνοπτικές υποστηρικτικές συμβουλές)

 

1.     ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ: Σταθερός κάθε μέρα. Για ένα μέσο μαθητή είναι περίπου  τρεις ώρες.

2.     ΧΩΡΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ: δωμάτιο χωρίς θορύβους, τηλεόραση, ραδιόφωνο κ.λπ. Στο γραφείο να υπάρχουν μόνο τα απαραίτητα για το διάβασμα του συγκεκριμένου μαθήματος ( βιβλίο, τετράδιο, μολύβια ).

3.     ΩΡΕΣ  ΜΕΛΕΤΗΣ: Προκαθορισμένες ώρες μελέτης. Επιλέγονται οι καταλληλότερες : απόγευμα, πρωί.

4.     ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΑ: είναι σημαντικά και βοηθούν στη μάθηση. Ο χρόνος προκαθορισμένος και θα πρέπει να τηρείται αυστηρά. Κατά τα διαλείμματα να αποφεύγει ο μαθητής δραστηριότητες που διακόπτονται δύσκολα: τηλεόραση, ηλεκτρονικά παιχνίδια, ίντερνετ.

5.     ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΛΕΤΗΣ: Ξεκινά ο μαθητής από τα δύσκολα: ελληνική γλώσσα, μαθηματικά ( το καθαρό μυαλό μαθαίνει καλύτερα) και μεταβαίνει στα εύκολα .

6.     ΜΕΘΟΔΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ: Κατανοεί ο μαθητής μας τη θεωρία πρώτα, τους κανόνες και μετά μεταβαίνει στην επίλυση των ασκήσεων και των εργασιών. Τα βοηθήματα τα χρησιμοποιεί τελευταία.  Ένας σημαντικός τρόπος μελέτης είναι και η υπογράμμιση. Με την υπογράμμιση ο μαθητής επισημαίνει τις βασικές ιδέες κατά την ώρα της μελέτης και τον βοηθά αργότερα για γρήγορη και αποτελεσματική επανάληψη. Η υπογράμμιση θα πρέπει να γίνεται, αφού ο μαθητής έχει διαβάσει καλά το μάθημα, για να μπορεί να ξεχωρίζει τα ουσιώδη σημεία του κεφαλαίου. Η υπογράμμιση καλό είναι να γίνεται με μολύβι και όχι με στυλό ή μαρκαδόρους για να μπορεί εύκολα ο μαθητής να κάνει διορθώσεις. Διαβάζει, λοιπόν, και μετά υπογραμμίζει τις βασικές ιδέες του κεφαλαίου. Αποφεύγει τις πολλές υπογραμμίσεις. Με διπλή γραμμή υπογραμμίζει τις βασικές ιδέες και με μονή γραμμή τα στοιχεία που τις υποστηρίζουν.

7.     Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ: Είναι διακριτικός: ελέγχουμε τις εργασίες, το διάβασμα, αν έχει στην τσάντα του ο μαθητής μας όλα τα απαραίτητα, βιβλία, τετράδια κ.λπ. Ανταποκρινόμαστε στην πρόσκλησή του για βοήθεια ( όσο μπορούμε να βοηθήσουμε).

 

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΖΙΦΑΣ, ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ 1ΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΗΤΕΙΑΣ

 

 

 

 

 

ΙΣΤΟΡΙΑ

 

          Σκοπός της διδασκαλίας της ιστορίας είναι η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης και συνείδησης. Οι μαθητές του Γυμνασίου θα πρέπει:

Ø    Να κατανοούν την έννοια του χρόνου και των τρόπων μέτρησής του και να εντάσσουν τα γεγονότα στις ιστορικές περιόδους.

Ø    Να οικειώνονται βαθμιαία το ειδικό λεξιλόγιο της ιστορικής επιστήμης.

Ø           Να εντοπίζουν κατά τη μελέτη των ιστορικών γεγονότων αίτια και αποτελέσματα.

    Να μαθαίνουν να ενεργοποιούν διάφορες νοητικές λειτουργίες, όπως τη μνήμη, τη γενίκευση, την αφαιρετική και κριτική ικανότητα, την επιλεκτική προσοχή.

Αναφέρουμε στρατηγικές μάθησης και μελέτης( δώσαμε κάποιες σημειώσεις)  για αυτό το σκοπό.

Ø    Υπογράμμιση. Με την υπογράμμιση ο μαθητής επισημαίνει τις βασικές ιδέες κατά την ώρα της μελέτης και τον βοηθά αργότερα για γρήγορη και αποτελεσματική επανάληψη. Η υπογράμμιση θα πρέπει να γίνεται, αφού ο μαθητής έχει διαβάσει καλά το μάθημα, για να μπορεί να ξεχωρίζει τα ουσιώδη σημεία του κεφαλαίου. Η υπογράμμιση καλό είναι να γίνεται με μολύβι και όχι με στυλό ή μαρκαδόρους για να μπορεί εύκολα ο μαθητής να κάνει διορθώσεις. Διαβάζει, λοιπόν, και μετά υπογραμμίζουμε τις βασικές ιδέες του κεφαλαίου. Αποφεύγει τις πολλές υπογραμμίσεις. Με διπλή γραμμή υπογραμμίζει τις βασικές ιδέες και με μονή γραμμή τα στοιχεία που τις υποστηρίζουν.

Ø  Χρήση πλαγιότιτλων.

Ø                 Κράτημα σημειώσεων. Οι σημειώσεις θα πρέπει να έχουν τη μορφή περίληψης του κειμένου.

Ø                 Περίληψη ( περίπου μία πρόταση για κάθε παράγραφο).

Ø                 Σχεδιαγράμματα. Το σχεδιάγραμμα είναι μια στρατηγική, η οποία απεικονίζει τις συσχετίσεις μεταξύ των εννοιών που παρουσιάζονται στο κείμενο. Δηλαδή, αιτιώδεις σχέσεις, συγκρίσεις, αντίθετες συνδέσεις κ.ά.

Ø                 Μετατροπή τίτλων και υπότιτλων σε ερωτήσεις.

Ø                 Διήγηση του υλικού που έχει διαβάσει ο μαθητής.

Ø                 Επανάληψη.

Ø                 Χρήση  και ανάλυση πηγών.

Ø                 Εργασίες μαθητών. Από το διαδίκτυο ή άλλο υλικό ( αρχαιολογικούς οδηγούς κ.λπ.)

Ø                 Χρήση τεχνολογίας   (βιντεομαθήματα)

 

          Κλείνοντας, τονίζουμε ότι είναι απαραίτητη η συνεργασία των γονιών μαζί μας, ώστε να αντιμετωπίζονται έγκαιρα και σωστά το προβλήματα των μαθητών μας.